Melle Hammer
‘Ik heb niet voor het grafisch ontwerpen gekozen, het grafisch ontwerpen heeft mij gekozen. Ik ben al vanaf mijn achttiende grafisch ontwerper. Mijn ouders wilden niet dat ik beeldend kunstenaar zou worden, dus ben ik naar de grafische MTS gegaan. Maar ik wilde zo snel mogelijk naar de Rietveld Academie. Na de MTS ben ik als art director gaan werken voor een klein bureau en s avonds 'ging ik naar de Rietveld. Ik zie mezelf als grafisch ontwerper, industrieel ontwerper, ontwerper van verpakkingen en theaterdecors, maar ook als beeldend kunstenaar. Ik wil vooral de vraag van de klant begrijpen. Het hangt er ook vanaf of de klant je vrijheid geeft of al helemaal in zijn hoofd heeft hoe het zou moeten. Ik wil vooral iets maken dat past bij de opdracht en waarmee ik opdrachtgever en publiek blij maak. Er zijn mensen die zeggen dat iets een ‘typische Hammer’ is; het is niet aan mij om te zeggen waaraan ze dat kunnen zien. Uiteraard probeer ik verder te gaan dan de opdracht, er mijn eigen invulling aan te geven. Je denkt tenslotte mee. Ik doe dat op mijn manier en dus zit er iets van mij in het eindproduct. Ik werk veel voor uitgeverijen (ontwerp omslagen boeken). Ad hoc werk ik ook voor theatergezelschappen en ben dan verantwoordelijk voor het toneelbeeld (decor, kostuums en licht). De afgelopen jaren heb ik ook vaak zelf projecten geïnitieerd en producten ontworpen. Ik geef ook af en toe les, coach en begeleid kunstenaars; ik houd me bezig met de dingen die de academie laat liggen. Als er iets is gebeurd in de wereld, zoals de aanslagen in Parijs, dan houdt dat de studenten bezig. Daar praten we dan over en over de impact die het op hen en hun ontwerpen en werk heeft".
Samenvatting uit: interview op website Print (2020).