Gerrit van Dijk
Gerrit van Dijk was een Nederlandse kunstschilder, animatiefilmer en regisseur. Van Dijk studeerde, na een jaartje Technische Hogeschool in Ossendrecht waar hij werd klaargestoomd voor huisschilder, aan de Academie voor Kunst en Architectuur in Tilburg. In 1963 trouwde hij met, de latere filmproducente, Cilia van Lieshout en verhuisde naar Haarlem. Daar werd hij leraar tekenen aan de Lieve de Keyschool. Pas na enkele jaren begon hij zich weer met de schilderkunst bezig te houden en richtte hij samen met Piet Zwaanswijk het kunstenaarscollectief "X-65" op. Nadat hij een 8 mm. camera had gekocht om familiefilmpjes te maken en na het zien van het werk van Norman McLaren begon Gerrit van Dijk zich toe te leggen op de animatie wat resulteerde in zijn eerste animatie It's Good in Heaven in 1971. Deze won de vijfde prijs op het Benelux Filmfestival in 's-Hertogenbosch. Vele animaties zouden volgen waarvan A Good Turn Daily, Pas à Deux, Frieze Frame en I Move, So I Am het meest gelauwerd werden. In Haarlem ontpopte Gerrit van Dijk zich als een betrokken maar ook recalcitrante kunstenaar. Hij brengt in 1980 onder het pseudoniem "Rik Dreijtvang" enkele ideeën ter sprake bij het SKA (Stichting Kunst Activiteiten) waarvan uiteindelijk het idee "Het Matje" ten uitvoer werd gebracht op de Markt. Tussen 1984 en 2001 creëert hij een wekelijkse cartoon voor het Haarlems Dagblad. Hij werd, na zijn ontslag, geëerd door het Dagblad met de Gouden Olifant. In 1998 werd hij geëerd in de Orde van de Nederlandse Leeuw én ontving hij de Haarlemse Erepenning, speciaal ontworpen door Joost Swarte. Zijn animatiewerk is meerdere malen onderscheiden in zowel binnen- als buitenland. Zo kreeg hij tweemaal een Gouden Beer, voor Pas à Deux (1989) en I Move, So I Am (1998) en een Gouden Kalf voor A Good Turn Daily (1984). Hij viel ook in de prijzen op het Nederlands Film Festival en werd gelauwerd in onder meer Frankrijk, Spanje, Groot-Brittannië, Canada en de Verenigde Staten. Hij leverde met veel van zijn films kritiek op de maatschappij en was altijd op zoek naar nieuwe technieken. Van Dijk verzorgde hij vuurwerkshows. In oktober 2012 liet hij tijdens het Nederlands Film Festival een deel van zijn laatste animatiefilm zien. Hij begon met het maken ervan toen hij van artsen hoorde dat hij nog maar een paar maanden te leven had. Sindsdien maakte hij elke dag een tekening. "Die monteer ik dan als een animatiefilm", zei hij. "Hoe lang hij wordt weet ik niet. Ik tel mijn dagen. Ik tel mijn tekeningen. Dat is het."